Tekst o prezydencie

 

Przyszłość komunikacji publicznej w Gliwicach, z prezentacji Zygmunta Frankiewicza, przedstawiona w: Koncepcji komunikacji miejskiej w Gliwicach. Prezentacja z debaty o przyszłości tramwajów, 2009-04-02
2.

 

Opis rzeczywistości

 ,,Ziemia zapewnia wystarczająco wiele, by zaspokoić potrzeby każdego człowieka, ale nie jego żądze.”

W ciągu ostatnich kilku lat nazbierało się sporo opinii i uwag wokół tego, jak mają wyglądać Gliwice. Na wielu stronach internetowych ludzie wypowiadają się, komentując każdy prawie publiczny gest czy deklarację.

Poniżej zebrałem kilka niepodważalnych faktów, na których będę opierał swoje rozumowanie:

  1. W centrum stoi centrum handlowe — Forum o powierzchni 43 000 m2.
  2.   Ma, tuż obok, powstać kolejne — Focus o powierzchni 65 000 m2.
  3. item Do centrum ma dochodzić Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ), która ma [być może cała w tunelu] przecinać się z ulicą Zwycięstwa.
  4. Są plany zbudowania wielkiej areny Podium.
  5. Jako drogą i nieekologiczną zlikwidowano linię tramwajową.
  6. Uzbierano wymaganą liczbę 15 506 podpisów w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Gliwice oraz Rady Miejskiej w Gliwicach.
  7. Na 8 listopada 2009 ustalono termin referendum3.
  8. Na blogu prezydenta Zygmunta Frankiewicza widnieje zdanie: ,,[…]ani ja, ani moi najbliżsi w tej hucpie udziału nie weźmiemy[…]” oraz odnośnik do strony http://www.nie-ide.org/, gdzie hasłem przewodnim strony jest zdanie: ,,Kocham Gliwice, nie idę na ICH referendum”4.

 

 

Jak to się dzieje w Gliwicach?

,,Każdy, kto podporządkowuje się niesprawiedliwemu prawu, ponosi odpowiedzialność za to wszystko, co jest tego konsekwencją. Toteż, jeżeli prawo i sprawiedliwość są w konflikcie, musimy wybrać sprawiedliwość i nieposłuszeństwo wobec prawa.”

 

Zygmunt Frankiewicz od 15 lat zarządza miastem Gliwice.

Jego wizja jest jasna i przestawiana wielokrotnie: chce wybudować „nowe” Gliwice. Plany ma wielkie, jednakże jeśli przyjrzymy się dokładnie jego wizji, jest to krótkowzroczny plan. Jeśli zostałby zrealizowany w pełni, moje miasto zamieniłoby się w miejsce, gdzie szybko mogę podjechać samochodem, zrobić zakupy w hipermarkecie i obejrzeć mecz czy może inną dużą imprezę. Dałoby się może jeszcze szybko dojechać do nowoczesnych firm i ośrodka studenckiego.

Pierwszy problem następuje, gdyby chcieć obejrzeć wyremontowany, tętniący życiem rynek. Bo podjechać ciężko, wąskie uliczki z autobusami, parkingu piętrowego brak. Więc zostawiamy auto pod Focusem i idziemy na rynek na piechotę. Przejść można nad hałasującą DTŚ-ką, pobawić się na rynku i wrócić do domu…

Tylko — kolejny problem — nie zechciejmy wejść do parku, gdyż tam ta sama DTŚ-ka hałasuje dzień i w nocy. Może jedynie da się schować w Palmiarni, ale i tak szyby drżeć będą non-stop.

Następną sprawą jest, co będzie za lat 10 z tak przygotowanym projektem? Kiedy na jednego mieszkańca będzie mogło przypadać więcej niż jeden samochód [w chwili obecnej jest to ok 0,4 samochodu na osobę w Polsce, zaś w Niemczech 0,55 na osobę5). Czy istniejące nowe centrum nie stanie po prostu w korkach?

Ponadto co z podtruwaniem mieszkańców, którzy nie będą mieli alternatywnych możliwości transportu niż samochód? Ilu w przeciągu 10 lat może z tego powodu stracić zdrowie? Zapewne najnowszy raport oddziaływania na środowisko odpowie na to pytanie.

Dlatego może zamiast stawiać na nowe, może lepiej wykorzystać istniejące stare?

Jak mogłoby to wyglądać w Gliwicach?

,,Cokolwiek zrobisz, będzie nieznaczące, lecz jest bardzo ważne, byś to zrobił.”

Schemat perspektywicznego układu komunikacyjnego Gliwic przedstawiony przez DTŚ przedstawiona podczas: Spotkanie ekspertów, 2007-07-04.
6

Kilka lat temu [2003/04] DTŚ S.A. przedstawiła miastu rysunkowy schemat będący podstawą do kontynuacji prac projektowych zakończonych w 2008 roku. Widać na nim, jak wyobrażali sobie planiści możliwe zagospodarowanie dróg w mieście.

Aby zachować miasto w dobie rozwoju gospodarczego mieszkańców i związanego z tym rozwoju motoryzacji, może lepiej by było ograniczyć ruch samochodowy w mieście.

Zamiast likwidować tramwaje Zabrze-Wójtowa Wieś — przywrócić je i nawet postarać się o nowe połączenie na linii Trynek-stadion-Centrum-Kopernik.

Wykorzystać istnienie w centrum dworca kolejowego i próbować zrealizować szybką kolej do Tarnowskich Gór i w kierunku Katowic [Sosnowca].

Próbować wykorzystać istniejące w DTŚ S.A. fundusze do wybudowania wewnętrznej obwodnicy lub przynajmniej stworzyć miejsca dla parkujących przed wjazdem do centrum aut, a nie wprowadzać do śródmieścia szerokopasmowej drogi. [Wykorzystanie tych środków do zabudowania starego koryta rzecznego jest błędem, zaś wprowadzanie tej drogi do centrum — krótkowzrocznością].

Wybudowanie kolejnego hipermarketu może spełniać potrzeby konsumpcyjne mieszkańców, ale należy zadbać, aby możliwe było jak największe zintegrowanie tego centrum z istniejącym rynkiem. Dlatego należy umożliwić łatwy, szybki transport do rynku [najlepiej tramwajowy]. Miasto powinno również zapewnić możliwość istnienia tam przestrzeni społecznej poprzez dopilnowanie możliwości zgromadzeń publicznych na terenie publicznym sklepu, oraz umożliwić istnienie wokół aktywności kulturalnej.

Główne osiedla i centrum należy przygotować do łatwej komunikacji rowerowej, umożliwiającej obniżenie poziomu trujących składników w powietrzu miasta oraz ułatwiającej cichy i ergonomiczny transport.

Wprowadzenie ulg dla działalności gastronomicznej wzdłuż ulicy Zwycięstwa oraz wyłączenie jej z ruchu osobowego pomoże zakwitnąć całej tej osi komunikacyjnej.

Postawienie parku w starym korycie umożliwi przejście w kierunku Politechniki zielonym pasażem i dokończy stary projekt zaplanowany jeszcze przed wojną.

Dalsze stawianie na kulturę i edukację w mieście może być tą ostatnią sprawą, dzięki której Gliwice będą naprawdę przyjaznym miastem, konkurującym z Wrocławiem, a na pewno przenoszącym środek ciężkości metropolii na Zachód.

Schemat perspektywicznego układu komunikacyjnego Gliwic przedstawiający plan strefy ograniczonego ruchu samochodowego.

Tak może wyglądać miasto, które wytrzyma i zmiany klimatu, i zmiany urzędników przez najbliższe 30 lat, gdyż ani czerpiące ropę, ani zasilane elektrycznymi silnikami maszyny nie będą miały przewagi nad ludźmi w ich mieście.

Wnioski

,,Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz.”

Wszystkie te plany mogą być zrealizowane. Niestety w tej chwili, przed referendum, odbywa się ostra walka, gdzie Urząd Miasta broni prezydenta w sposób agresywny — pozywając Grupę Inicjatywną Referendum dla Gliwic

http://gliwice.naszemiasto.pl/wydarzenia/54959,nie-musza-przepraszac-miasta-gliwice,id,t.html

Trudno o rzeczowe konsultacje społeczne w tej sprawie.

Prezydent nie skorzystał z możliwości wycofania się ze swojej pochopnej decyzji w sprawie tramwajów. Gdyby tak zrobił, zapewne referendyści nie mogliby go przedterminowo odwołać.

W tej chwili jednakże, kiedy prawie 20 tysięcy mieszkańców zdecydowało się już na referendum, mam kilka rad dla mieszkańców, jak można próbować pokazać swoje racje.

 Aktywiści, aby nie zmarnować swoich szans, powinni moim zdaniem:

  • Domagać się usunięcia ze strony frankiewicz.pl [dostęp 2009-10-28] — słowa ,,prezydent” lub wszelkiego typu wskazówek mówiących, że na referendum się nie wybiera i inny radzi to samo. Prezydent miasta nie może przeciwstawiać się demokracji, gdyż jest jej przedstawicielem i na straży demokratyczności wyboru powinien stać.
  • Pozwać za przedwczesne wydawanie opinii: ,,Znowu muszą przepraszać i prostować” portal 24gliwice.pl [dostęp 2009-10-28].
  • Oprotestować sposób przeprowadzenia konsultacji publicznych, bez uwzględnienia raportów oddziaływania na środowisko innych wariantów, gdyż były one niekompletne i niepełne. Oprotestować arbitralny sposób wyboru alternatywnych przebiegów [usunięcie niepasującej do wymagań możliwości zakończenia budowy na węźle z autostradą, a dopuszczenie do konsultacji również niepasującej do wymagań drogi o obniżonych parametrach] oraz wspólnego głosowania dla drogi w Zabrzu i Gliwicach. Ponadto zwrócić uwagę, że ciężko było o inny wynik, jeśli wciąż widać było podawane do publicznej wiadomości plany wskazujące pierwszy przebieg tej trasy http://www.gzm.bip-e.pl/dokumenty/menu/52-0.gif  http://www.um.gliwice.pl/index.php?id=10/1 [dostęp 2009-10-28].

Przypisy:

1Ten i pozostałe cytaty, jeśli nie są opisane inaczej – pochodzą od Mohandasa Karamchanda Gandhiego, ze strony cytatów opartych na mechanizmie wiki: http://pl.wikiquote.org/wiki/Mohandas_Karamchand_Gandhi

2http://www.um.gliwice.pl/pub/pliki/tramwaje_prezentacja1.ppt dostęp 2009-10-28.

3Postanowienie Komisarza Wyborczego w Katowicach z dnia 11 września 2009 r. o zarządzeniu referendum w przedmiocie odwołania Prezydenta Miasta Gliwice przed upływem kadencji oraz Rady Miejskiej przed upływem kadencji. http://www.pkw.gov.pl/pkw2/redir.jsp?place=galleryStats&id=178767 .

4http://frankiewicz.pl/zygmunt/index.php?option=com_content&id=104 dostęp: 2009-10-28.

5http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita dostęp 2009-10-28.

6Zdjęcie udostępnione — na życzenie — przez DTŚ S.A.. Podobny projekt urzędu miejskiego można znaleźć na stronie:  http://www.cd.centrum.gliwice.pl/inw_34_glo_sg.htm dostęp 2009-10-28.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *